Ułatwienia dostępu
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.
Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?
Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.
Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
1. Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
2. Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
3. Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
4. Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
5. Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
6. Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
7. Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
8. Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!
9. Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
10. Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl
W dniu 17.01.2022 r. rozpoczęliśmy w naszej szkole realizację Programu Profilaktycznego ,,Nawigacja w każdą pogodę’’. Program ten stanowi szkolną inicjatywą profilaktyczną i został opracowany przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej w ramach programu MEiN ,,Społeczna odpowiedzialność nauki’’. Jest odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby wychowawcze i profilaktyczne uczniów, rodziców i nauczycieli; stanowi metodę skutecznego przeciwdziałania pogorszeniu kondycji psychicznej nastolatków na skutek pandemii.
Niezwykle istotnym elementem programu jest, uzyskany przez szkołę, pakiet narzędzi badawczo – profilaktycznych umożliwiających wykonanie diagnozy środowiska szkolnego oraz realizację działań profilaktycznych opartych na wynikach tej diagnozy.
Cel ogólny ,,Nawigacji w każdą pogodę’’ stanowi poprawa funkcjonowania psychicznego uczniów, zapobieganie zachowaniom problemowym oraz wzmocnienie naturalnych zasobów odporności i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
W realizację programu, w szczególny sposób, włączeni zostali wychowawcy klas uczestniczących w projekcie (VI, VII, VIIIa i VIIIb) - pani Jolanta Cupryś, pani Lidia Ludorowska, pani Dorota Pudło i pani Katarzyna Urban oraz wszyscy nauczyciele naszej szkoły. Koordynatorem podejmowanych działań została pani Agata Plizga – pedagog szkolny.
W celu jak najpełniejszego dostosowania treści omawianego programu profilaktycznego do potrzeb i wymagań naszej szkoły, w dniach 17.01-08.02.2022 r. w Zespole Szkół w Łukawcu została przeprowadzona – z wykorzystaniem ankiet online - diagnoza potrzeb wychowawczych i profilaktycznych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
W badaniach wzięło udział:
• 60 uczniów z klas VI, VII, VIIIa, VIIIb
• 42 rodziców
• 14 nauczycieli.
W oparciu o wyniki badań ankietowych podjęte zostały następujące działania związane z realizacją programu:
- z wynikami ankiet zapoznano rodziców, uczniów i nauczycieli;
- uzyskano materiały dydaktyczne do zajęć, opracowane przez specjalistów psychologii i pedagogiki Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej;
- w każdej klasie, biorącej udział w projekcie, przeprowadzono cykl zajęć profilaktycznych z młodzieżą;
- zrealizowano badania ewaluacyjne wśród uczniów.
Po wypełnieniu wymagań IPZIN (sprawozdanie z podejmowanych w szkole działań) nasza placówka uzyskała w dniu 27.05.2022 r. CERTYFIKAT z zajęć wychowawczo-profilaktycznych realizowanych w ramach Szkolnej Inicjatywy Profilaktycznej ,,Nawigacja Korzyści dla szkoły wynikające z udziału w projekcie są ogromne. Pozwoliły na przeprowadzenie diagnozy sytuacji wychowawczo – profilaktycznej według standaryzowanych narzędzi opracowanych przez specjalistów Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej oraz pozyskanie raportu z przeprowadzonych badań, będącego zasobem informacji na temat funkcjonowania szkolnego środowiska: uczeń – nauczyciel – rodzic. Szkoła otrzymała ponadto dostęp do materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych w realizacji programu.
Realizacja Programu Profilaktycznego ,,Nawigacja w każdą pogodę’’ pozwoliła szkole na wspieranie wychowawczej roli rodziny, wspomaganie realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego oraz pozwala wychowywać uczniów wrażliwych na prawdę i dobro, zaangażowanych społecznie i dbających o własne zdrowie.