Ułatwienia dostępu
Uczniowie klasy 7 i 8 naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym Ministerstwa Finansów pod hasłem: „Finansoaktywni. Misja: Rozumiemy podatki” Jego celem jest rozszerzenie wiedzy o podatkach i ich rodzajach, a także uświadomienie młodzieży, dlaczego warto je płacić i co dzięki nim zyskujemy.
Do akcji zgłosiło się ponad 420 szkół. Najbardziej aktywne województwo w Polsce to podkarpackie, z którego w akcji bierze udział 72 szkoły, wśród nich nasza.
Opiekunem projektu była pani Ewa Maślanka. W pierwszej fazie realizacji projektu zostały przeprowadzone lekcje na temat podatków w oparciu o przesłane nam ciekawe materiały edukacyjne.
Obejrzeliśmy filmik animowany pt. „Czym są podatki”,a następnie pracowaliśmy z kartami pracy. Zastanawialiśmy się nad sensem słów Alberta Einsteina „ Do podatków nie wystarczy umysł matematyka-tutaj potrzebny jest filozof...”
W drugiej fazie projektu w 2-3 osobowych grupach pracowaliśmy nad scenariuszami filmu pt. „Tropem podatków w mojej okolicy”, a następnie takie filmy realizowaliśmy. Najbardziej zaangażowani w pracę były 3 zespoły uczniowskie: Aleksandra Barłoga i Julia Gębska z klasy 7,
Agata Żywiec, Kinga Lubas i Katarzyna Siwa z Kasy 8 oraz Weronika Nowak, Klaudyna Jęczalik i Patrycja Zdun z klasy 8. To ich filmiki zostały wysłane na konkurs finałowy do Warszawy. Filmy te pokazują jakie obszary finansowane z podatków są najważniejsze w najbliższym otoczeniu
uczniów i ich codziennym życiu oraz wskazują, co dodatkowego zyskaliby w swoim otoczeniu, gdyby wszyscy płacili podatki. Realizując program finansoaktywni. pl byliśmy m.in. w Urzędzie Gminy Trzebownisko, gdzie wywiadu na temat podatków udzieliła nam pani Skarbnik-Maria
Gaweł, robiliśmy sondę na temat lokalnego wykorzystania podatków wśród uczniów. Mieli s oni okazję dowiedzieć się, że Ławeczka Niepodległości i nowy most łączący Łukawiec i Wólkę Podleśną powstały także dzięki podatkom. Na temat wykorzystania dodatkowych środków z podatków w naszej szkole wypowiedziała się pani dyrektor Małgorzata Kowal.
Filmy zostały wysłane na konkurs, czekamy na jego rozstrzygnięcie, ale jesteśmy przekonani,że już sam udział w projekcie to nasz sukces. Możemy też śmiało powiedzieć, że dołączyliśmy do grona
FINANSOAKTYWNYCH!
W dniu 14 maja 2019r. nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskiej akcji bicie rekordu w czytaniu na przerwie. Byłam to już IV edycja tej cennej inicjatywy. Podczas przerw uczniowie wraz z nauczycielami gromadzili się na korytarzach szkolnych, aby wspólnie czytać wybrane książki z zakresu literatury polskiej. Taka akcja to doskonały sposób na rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, ale także wspólne spędzony czas był okazją do integrowania całego środowiska uczniowskiego. W przyszłym roku ZNOWU WSPÓLNIE BĘDZIEMY CZYTAĆ podczas kolejnej „Przerwy na czytanie”.
„Czekolada czekoladzie nierówna”- przekonali się o tym uczniowie klasy 5 b pod opieką p. Katarzyny Urban, na zajęciach KMO, które odbyły się dnia 6 maja. Klubowicze bawili się w degustatorów i sprawdzali między innymi walory smakowe i zapachowe różnych gatunków czekolad. Dowiedzieli się również którą z nich i dlaczego wybierać, kierując się własnym zdrowiem.
Tematem Dnia Ziemi 2019 jest ochrona zagrożonych gatunków. Z tej okazji każda klasa pod okiem wychowawcy miała za zadanie przygotować plakat, którego tematem przewodnim był gatunek zagrożony wyginięciem lub który już wyginął z terytorium Polski. Ponadto w szkole pojawiła się skromna wystawa przypominająca o prawidłowej segregacji odpadów.
OGÓLNOPOLSKA AKCJA BICIA REKORDU W CZYTANIU NA PRZERWIE.
Zespół Szkół w Łukawcu we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Trzebownisku – Filia w Łukawcu włączył się do ogólnopolskiej akcji bicia rekordu liczbie osób czytających na przerwie pt. „Przerwa na czytanie".
Koordynatorem akcji na terenie szkoły jest pani Agata Plizga i pani Agnieszka Rogala.
Akcja odbędzie się w dniu 13 maja 2019 r.
Projekt Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, BAKCYL stanowi przykład społecznie odpowiedzialnego współdziałania na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków. Opiera się na zaangażowaniu pracowników banków w roli trenerów wolontariuszy. Do projektu są zaproszone także firmy i instytucje spoza sektora bankowego.
Cele projektu BAKCYL:
Celem projektu jest wzrost wiedzy z zakresu ekonomii i bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz umiejętności korzystania z usług finansowych wśród uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, przy zaangażowaniu sektora bankowego, który potwierdza w ten sposób społeczną odpowiedzialność i troskę o edukację finansową młodego pokolenia Polaków.
Działania edukacyjne w ramach projektu BAKCYL
W ramach projektu BAKCYL realizowane są różne formy edukacyjne w szkołach:
• cykl lekcji o finansach i bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni prowadzony przez wolontariuszy-bankowców,
• konkursy wiedzy,
• spotkania młodzieży z ekspertami bankowości.
Grupą docelową projektu są min. uczniowie Zespołu Szkół w Łukawcu - VII i VIII klasa SP oraz III klasa Gimnazjum. W ramach projektu będą realizowane różne działania: lekcje, konkursy, spotkania z ekspertami.
08.05.2019 r. uczniowie ZS w Łukawcu uczestniczyli już w pierwszych zajęciach: „Twoje pieniądze” i „Od oszczędzania do inwestowania”. Zajęcia były prowadzone min. przez pracownika – trenera wolontariusza Banku Spółdzielczego w Jasionce.