Ułatwienia dostępu
W bieżącym roku - 2021 - obchodzimy 10. edycję Narodowego Czytania,w ramach którego Para Prezydencka zaprasza wszystkich Polaków do wspólnego czytania.
W tegorocznej, jubileuszowej edycji, czytamy jeden z najwspanialszych utworów Gabrieli Zapolskiej -,, Moralność Pani Dulskiej’’.
Kim była autorka dramatu?
Gabriela Zapolska urodziła się w 1857 roku, w rodzinie zamożnych ziemian wołyńskich. Do 13. roku życia kształciła się w domu, w otoczeniu guwernantek. Później uczyła się na pensjach we Lwowie. W tamtym okresie rozpoczęła się również największa pasja życia dramatopisarki – aktorstwo i teatr. To trudne, nie zapewniające stałych dochodów materialnych życie, przyczyniło się do narodzin Zapolskiej jako pisarki. Powstają wówczas jej najbardziej znane utwory, jak: ,,Tresowane dusze’’, ,,Życie na żart’’, ,,Jesiennym wieczorem’’, ,,Nieporozumienie’’ i wreszcie – w 1909 roku - ,,Moralność pani Dulskiej’’.
Ostatnie lata swojego życia spędziła Zapolska we Lwowie, gdzie zmarła 17 grudnia 1921 roku. Została pochowana na Cmentarzu Łyczakowskim.
Dramat - ,,Moralność pani Dulskiej’’- jak twierdziła sama Gabriela Zapolska, jest ,,tragedią ludzi głupich’’, ponieważ demaskuje i ośmiesza obłudę moralną środowiska mieszczańskiego dziewiętnastowiecznej Polski. Do dnia dzisiejszego pojęcie ,,dulszczyzna’’ – nawiązujące właśnie do dramatu ,,Moralność pani Dulskiej’’ – oznacza człowieka, charakteryzującego się postawą podwójnej moralności.
W naszej szkole również nie zapomnieliśmy o wartościach, jakie niesie ze sobą dramat Gabrieli Zapolskiej. W znakomitej interpretacji tekstu, na szkolnej scenie zaprezentowali się uczniowie klasy VIII, Dyrekcja szkoły oraz zaproszeni goście.
Widzowie ….. – mamy nadzieję, że świetnie się bawili.
Zatem – do zobaczenia w 2022 roku - w kolejnej edycji Narodowego Czytania!!!
W dniu 25 czerwca 2021 roku odbyło się w naszej szkole uroczyste pożegnanie klas ósmych. Absolwenci otrzymali dyplomy oraz drobne upominki od młodszych kolegów i koleżanek, wraz z najlepszymi życzeniami na dalszą drogę życia od Dyrekcji Zespołu Szkół w Łukawcu oraz Wychowawców .
A oto kilka wspomnień....
Projekt eTwinning „Fiktive Familie”
Grupa uczniów naszej szkoły z klas 7a i 7b wzięłą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym w ramach europejskiego programu eTwinning. Uczestniczyło w nim 36 szkół z całej Polski. Tytuł projektu to „Fiktive Familie” („Fikcyjna Rodzina”), projekt realizowany był od lutego do maja 2021 roku.
Projekt skierowany był do uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Uczniowie wykonywali poszczególne zadania w języku niemieckim : przedstawiali się, oraz tworzyli fikcyjną rodzinę z wykorzystaniem narzędzi TIK. Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie zostały podzielone na 6 grup. Nasza szkoła znalazła się w grupie 6 o nazwie „Familie Schmetterling” („Rodzina Motyl”). Każda z grup opracowała poszczególne części zadań. Wszyscy uczniowie stworzyli własne awatary z opisem w języku niemieckim, opracowali własne logo projektu. Podczas głosowania, spośród 36 propozycji szkół zostało wybrane logo projektu. Uczniowie zgromadzili również słownictwo, które zostało wykorzystane do opisu poszczególnych postaci. W celu utrwalenia zebranych treści zostały przygotowane interaktywne zadania i quizy. Poszczególne grupy wzięły udział w spotkaniach online z innymi szkołami, podczas których utrwalali słownictwo grając w Quizlet Live, jak również ćwiczyli umiejętność tworzenia dialogów podczas spotkań na Teamsach.
Nasza szkoła spotkała się online ze szkołami z Siedlec, Wrocławia, Gdyni i Krakowa. Efektem końcowym projektu było stworzenie przez każdą z grup książeczki „Fiktive Familie” na stronie Story Jumper (obrazki, opisy pisemne i nagrania). Udział w projekcie był bardzo ciekawym doświadczeniem, zwłaszcza ze względu na spotkania online z uczniami i nauczycielami z całej Polski. Uczniowie rozwinęli umiejętność komunikacji w języku niemieckim , oraz poznali wiele nowych, ciekawych narzędzi, które mogą wykorzystać na innych lekcjach, oraz na kolejnych etapach edukacji. Mamy nadzieję, że podobny projekt uda nam się zrealizować w przyszłości.
Szkolny koordynator projektu: Lidia Ludorowska
Uczniowie uczestniczący w projekcie:
kl. 7a
Martyna Dragan
Paula Gaweł
Aleksandra Nykiel
Hanna Nosek
Tymoteusz Świątek
Paulina Zdun
kl. 7b
Hubert Dubiel
Julia Kasiak
Grzegorz Rogala
Oktawia Świątek
Barbara Wawrzoła
https://www.storyjumper.com/book/read/102568486/6058d4b8c9243 Książeczka w Story Jumper
https://youtu.be/MiaZsVI3mNE
Szkoły biorące udział w projekcie.
Zapraszamy do galerii projektu !!!
Produkty końcowe projektu eTwinning „Fiktive Familie”:
1. Strona Internetowa projektu „Fiktive Familie
https://fiktivefamilieprojektetwinning.blogspot.com
2. Gruppe 6 Familie Schmetterling książeczka w Story Jumper
https://www.storyjumper.com/book/read/102568486/6058d4b8c9243
3. Kolekcja 6 książeczek w Story Jumper
https://view.genial.ly/60c689d8e701430db308a665/interactive-image-fiktive-familie-ksiazeczki
4. Zbiór słówek z AnswerGarden
https://www.flipsnack.com5
Kolekcja quizetów na padlecie Ostern
https://padlet.com/drabarekkatarzyna/drvafot59630uwb8
6. Kolekcja książeczek w StoryJumper i ćwiczeń interaktywnych
7. Szkoły biorące udział w projekcie
https://youtu.be/MiaZsVI3mNE
8. Praca uczniów naszej szkoły
https://drive.google.com/drive/folders/1_IrhIazOHI2Css5J6FKfpF9KrAXB4HCv?usp=sharing
W ramach programu „Trzymaj formę” kl.7a i kl.7b w II półroczu roku szkolnego 2020/2021 realizowała projekt „ Rola witamin w organizmie człowieka”.
Projekt, zaplanowany we współpracy z uczniami, łączył w sobie elementy projektu badawczego i edukacyjnego oraz powiązany był celem i treścią z programem nauczania biologii w klasie 7. Projekt został podzielony na 2 części. W pierwszej części projektu, uczniowie po przeprowadzeniu lekcji tematycznych dotyczących zasad zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia, zostali podzieleni na 3 grupy. Każda z nich miała za zadanie samodzielnie zgromadzić informacje, opracować je w formie prezentacji multimedialnej i zaprezentować na forum klasy zgodnie z wyznaczonym terminem. Przygotowane prezentacje dotyczyły:
- witamin rozpuszczalnych w wodzie,
- witamin rozpuszczalnych w tłuszczach,
- witamin wspierających naszą odporność.
W II części projektu, uczniowie zostali podzieleni na grupy eksperckie, zgodnie z ich zainteresowaniami. Po konsultacjach z uczniami wyłoniono:
a) Sekcję eksperymentalną, która doświadczalnie badała zawartość witaminy C w wybranych owocach,
b) Sekcję kulinarną, która tworzyła własne przepisy zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania,
c) Sekcję dziennikarską, której zadaniem było opracowanie i przeprowadzenie wśród uczniów ankiety dotyczącej znajomości witamin i ich roli w organizmie człowieka,
d) Sekcję polonistyczną, której członkowie pisali wiersze o witaminach,
e) Sekcję artystyczną, której zadaniem było przedstawienie w formie plakatu, korzyści płynących ze spożywania warzyw i owoców.
Wszystkie etapy projektu, zostały zrealizowane w formie zdalnej, co było dodatkowym utrudnieniem zarówno dla uczniów jak i nauczyciela koordynującego wszystkie działania. Mimo to cel projektu, którym było kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych i zachęcanie do aktywnego stylu życia, został zrealizowany.
Projekt podsumowuje spot reklamowy przygotowany przez uczestnika projektu pod tytułem ”Dbaj o zdrowie”.
https://www.youtube.com/watch?v=nrWMGi3E_fA